بسیج ورزشی

در کلاس ورزشی پابرهنه نباشید!

کف پای یک ورزشکار

چرا در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام می‌کنید؟ آیا هدفی غیر از سالم‌تر بودن دارید؟ فکر نمی‌کنم! بیشتر ما با همین هدف به کلاس‌های ورزشی می‌رویم؛ غافل از آنکه این کلاس‌ها ممکن است ما را بیمار کنند.

فرض کنید فردی برای دراز و نشست کنار شما روی تشکچه ورزشی دراز کشیده و مدام نفسی به درون می‌کشد و بیرون می‌فرستد. طبیعتا احتمال اینکه شما نیز همان هوا را تنفس کنید، بسیار زیاد است و اگر او یک بیماری تنفسی مسری داشته باشد، بقیه ماجرا را خودتان می‌توانید حدس بزنید.

 

 می‌پرسید حالا چه‌کار کنیم؟ توصیه‌های زیر را بخوانید:

 

1- آگاهانه ثبت‌نام کنید:

قبل از ثبت‌نام در یک کلاس ورزشی، ابتدا از شرایط بهداشتی محیط مطلع شوید. لازم است بعد از هر جلسه تمرین یا حتی بعد از استفاده ی هر شخص از یک دستگاه، تشکچه‌های ورزشی و دسته‌های وسایل ضدعفونی شوند. حتما جویا شوید که هر چند وقت یک بار این کار انجام می‌شود.

 

2- وسایل شخصی داشته باشید:

بهترین کار این است که وسایل شخصی تهیه کنید و با خودتان به کلاس ببرید. اگر در کلاس یوگا یا ایروبیک ثبت‌نام کرده‌اید، زیراندازی با خودتان ببرید و از آنجا که مدام سر کلاس نیاز به نوشیدن آب دارید، بهتر است به جای آب خوردن با دست یا از شیر یا با لیوان‌های عمومی، بطری آب مخصوص به خود داشته باشید. حوله شخصی نیز جزو ضروریات است.

 

3- دستگاه‌ها را پاک کنید:

طبق آمار آژانس سلامت عمومی کانادا، 80 درصد عفونت‌های رایج شامل سرماخوردگی می‌تواند از طریق دست‌آلوده منتقل شود. در کلاس‌های ورزشی توصیه می‌شود قبل و بعد از استفاده از هر دستگاه، آن را پاک کنید، یا دست‌کش به دست کنید.

 

4- پابرهنه نباشید:

اگر در کلاسی ثبت‌نام می‌‌کنید که نیاز به پوشیدن کفش در آن نیست (مثل کلاس یوگا یا شنا) حتما یک دمپایی بردارید. عفونت به راحتی به پاها منتقل می‌شود و این در حالی است که پوشیدن دمپایی جلوی این مشکل را می‌گیرد.

ضمنا پابرهنه راه رفتن در اماکن عمومی زمینه بروز قارچ پا و ناخن را فراهم می‌کند.

نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/۸/۱۸ توسط توحید جامی رودی
در کلاس ورزشی پابرهنه نباشید!
قالب وبلاگ
mouse code|mouse code

كد ماوس